جیبِ تو به هزار و یک محتوای خوب نیاز داره

نامه اداری

فهرست مطالب

طرح مورد نیاز خود را سفارش دهید
گرافیک بالا
سفارش طراحی کارت ویزیت
519 هزار تومان
پوستر
سفارش طراحی پوستر
619 هزار تومان
بروشور
سفارش طراحی بروشور
919 هزار تومان
کاتالوگ
سفارش طراحی کاتالوگ
419 هزار تومان هر صفحه

نامه اداری و 5 تکنیک برای تاثیر بیشتر

نامه اداری که به عنوان یکی از راه های ارتباطی کسب و کار ما با سایر سازمان ها می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای موفقیت بیشتر در این مکاتبات  5 تکنیک مهم را معرفی می کنیم تا مقدمه ای بر آشنایی بیشتر با این راه ارتباطی باشد. 

نامه اداری

نکته ی مهم قبل از تکنیک ها

حتما در مکاتبات خودتان از سربرگ اداری خودتان استفاده کنید و هیچ نامه ای را بدون سربرگ در اختیار هیچ ارگان، سازمان و یا شخص دیگری قرار ندهید.  

تکنیک هایی که در نامه اداری باید رعایت کنید

نوشتن یک نامه اداری موفق نیازمند رعایت تکنیک‌هایی است که به شفافیت، حرفه‌ای‌بودن، و تاثیرگذاری کمک می‌کنند. در ادامه، پنج تکنیک کلیدی برای نوشتن نامه اداری موفق ارائه شده است:

تکنیک اول: هدف و مخاطب

  • شفافیت هدف:

قبل از نوشتن نامه، دقیقا بدانید که می‌خواهید چه پیامی منتقل کنید یا چه درخواستی دارید.

  • شناخت مخاطب: 

لحن و سبک نامه را متناسب با موقعیت و شخصیت مخاطب تنظیم کنید؛ به‌عنوان مثال، یک نامه به مدیر ارشد رسمی‌تر از نامه به یک همکار است.

تکنیک دوم: ساختار منظم و واضح

  • مقدمه:

در ابتدای نامه، به‌طور خلاصه هدف خود را بیان کنید.

  • بدنه:

جزئیات اصلی پیام یا درخواست را با نظم و ترتیب ارائه دهید.

  • نتیجه‌گیری:

نامه را با درخواست، پیشنهاد یا جمع‌بندی مناسب به پایان برسانید.

  • فرمت:

پاراگراف‌ها کوتاه و منسجم باشند تا خواندن آسان‌تر شود.

تکنیک سوم: لحن حرفه ای و محترمانه

  • استفاده از عبارات رسمی:

از واژگان و عبارات محترمانه مثل «با احترام»، «خواهشمند است»، یا «لطفاً» استفاده کنید.

  • اجتناب از احساسات:

از به‌کاربردن لحن احساسی یا غیرحرفه‌ای خودداری کنید؛ محتوای نامه باید منطقی و دقیق باشد.

تکنیک چهارم: دقت در املا، نگارش و گرامر

  • بازبینی و ویرایش:

قبل از ارسال، نامه را از نظر املا و نگارش چک کنید.

  • رعایت قواعد نگارشی:

از علائم نگارشی (مثل نقطه، ویرگول) درست استفاده کنید تا پیام به‌درستی منتقل شود.

  • خوانایی:

فونت و اندازه مناسب برای نامه انتخاب کنید. از فونت های اداری مثل بی زَر و یا بی نازنین  استفاده کنید و از استفاده از فونت های فانتزی اجتناب کنید.

تکنیک پنجم: پیام مشخص و قابل پیگیری

  • شفافیت درخواست:

اگر درخواست مشخصی دارید، آن را صریح و بدون ابهام بیان کنید.

  • راه‌های ارتباطی:

شماره تماس یا ایمیل خود را برای پیگیری‌های احتمالی در اختیار مخاطب قرار دهید. یکی از دلایلی که گفتیم حتما از سربرگ اداری استفاده کنید همین نکته کوچک بود. اینگونه هیچگاه این موضوع را فراموش نخواهید کرد.

  • زمان‌بندی:

اگر پاسخ یا اقدامی موردنیاز است، مهلت زمانی منطقی تعیین کنید.

سوالات متداول

نامه اداری چیست؟

یکی از راه های ارتباطی میان ادارات دولتی و یا خصوصی برای پیگیری راحت تر درخواست ها می باشد.

در نامه های اداری باید از فونت های رسمی استفاده کنیم مانند فونت بی زَر و یا بی نازنین و باید از فونت های فانتزی اجتناب کنیم

رعایت همه ی قواعد مهم هستند ولی شاید مهم ترین نکته که همیشه به خاطر شلوغی فراموش می شود بازنگری نامه باشد. بعد از اتمام نامه حتما دوباره آن را مرور کنید و یا در صورت امکان به شخص دیگری بدهید تا این کار را انجام دهد.

یک نامه ی خوب باید دارای یک مقدمه، بدنه و در نهایت جمع بندی نهایی باشد

جمع بندی

نامه نگاری یکی از راه های ارتباطی است و بایستی اصول مذاکره آن را رعایت کنیم تا تاثیرگذاری بیشتری را داشته باشیم و بتوانیم نتایج بهتری را دریافت کنیم. قطعا اصول مذاکره ی این راه ارتباطی بیشتر از این 5 تکنیکی هست که در بالا به شما گفتیم ولی در آموزش های آینده به صورت حرفه ای تر این اصول را با شما در میان خواهیم گذاشت. رعایت این 5 تکنیک پایه و اساس یک مکاتبه اداری است که با شما در میان گذاشته ایم پس در رعایت نکات آن تلاش خود را بکنید و از نتایج آن لذت ببرید.

اگر در حال حاضر جزئیات بیشتری را نیاز دارید می توانید اینجا کلیک کنید.

حضورتان در هزار و یک محتوا خیلی برای ما ارزشمند است. تمام تلاشمان را در جهت قدردانی به کار می بریم.

یک لوگوی خوب میتونه تحول آفرین باشه

هزار و یک محتوا
هزار و یک محتوا

با 60 درصد تخفیف " 5 میلیون و 963 هزار تومان "